top of page

השימוש בחיסונים לפיקוח על הילודה - מקרה קניה 2013 - 2015

השימוש בחיסונים לפיקוח על הילודה

מאז תחילת מבצע החיסונים הועלו טענות לגבי השפעה שלילית אפשרית של הזריקות על הפוריות של האישה. במקביל החלו להגיע ידיעות רבות על שיבושים במחזור הווסת של נשים, ודימומים מוגברים אפילו אצל נשים שעברו כבר את גיל המעבר. ראש שירותי בריאות הציבור בישראל ד"ר שרון אלרעי פרייס התייחסה לנושא בסמינר מקוון בו השתתפה לפני עשרה ימים (10.10.2021) ואמרה שהתופעה אמנם מוכרת ממקומות אחרים בעולם, ויכול להיות שיש קשר לחיסון, אך זה עוד לא נקבע באופן סופי, והתופעה הנה זמנית וחולפת ולכן לא מדאיגה[1].

אני לא בטוח שתגובתה של פרייס מרגיעה את הנערות והנשים אשר חוו את התופעה, בטח ובטח לא את אלו שנמצאות בגיל הפוריות ומתכוונות להביא ילדים לעולם.


כדי לקבל פרספקטיבה רחבה יותר בנושא, אני רוצה להביא לפניכם מקרה שקשור בחיסונים (טטנוס), בחיסונים לפיקוח על הילודה (כן, יש כאלו) ובפרשה תמוהה ומדאיגה שקרתה לפני מספר שנים בקניה, ואשר מעורבים בה אירגון הבריאות העולמי, ה-NIH (האירגון שבראשו עומד אנטוני פאוצ'י כבר שנים רבות) וביל גייטס. את הפרשה "גיליתי" במסגרת כתיבת הפרק על חיסון הטטנוס לספר שאני כותב "חיסונים – עובדות בלבד!" ואשר כרגע אני נמצא בשבוע האחרון (והקריטי) למימון הפקתו (מוזמנים לעזור לי לעבור את הקמפיין בשלום. קישור לקמפיין בתגובה הראשונה).


הפילוסוף והמשורר האמריקאי ג'ורג' סנטיאנה אמר: "מי שאינם יכולים לזכור את העבר – מועדים לחזור עליו". יתכן שהוא צודק ויתכן שלא (כלומר, יתכן שגם מי שזוכרים את העבר מועדים לחזור עליו בכל-זאת), אבל הצעד הראשון הוא לדעת את העבר.


בקצרה:

בשנים 2013 עד 2015 נערך קמפיין חיסוני טטנוס בקניה, בו חיסנו נשים בלבד בגיל הפוריות כדי "להגן עליהן ועל ילדיהם העתידיים מטטנוס". בדיקה של אירגון רופאים קתולי בקניה גילתה בכמה דגימות מהחיסונים את הורמון ה- hCGהנחוץ להריון תקין, מקושר לנוגדני טטנוס. חומר זה נחקר כבר שנים רבות כ"חיסון להגבלת הפוריות" ע"י אירגון הבריאות העולמי. בתחקיר שפורסם ב-2017 מובאים ממצאים מפתיעים ומדאיגים לגבי האפשרות שאירגון הבריאות העולמי, בשיתוף עם משרד הבריאות הקנייתי, ערך ניסוי בחיסונים לפיקוח על הילודה בקרב נשים בקניה.


מאמר שפורסם בחודש אוקטובר 2017 מציג את הממצאים של חקירה מעמיקה בנוגע לחיסוני טטנוס משולבים עם הורמון שקשור להריון בשם "גונדוטרופין כוריוני אנושי" (hCG)[2], אשר ניתנו לנשים בגיל הפוריות בקניה ע"י אירגון הבריאות העולמי WHO בשנים 2013 עד 2015 לצורך מניעת ילודה.

המחקר הראשון בנוגע לשילוב של חיסון טטנוס (למעשה נוגדני טטנוס) בהורמון ה- hCG התפרסם כבר בשנת 1974 (במימון WHO ו-NIH), אולם בעשור לאחריו פורסמו מחקרים נוספים שהראו את הפוטנציאל של שילוב זה למניעת ילודה, זמנית או קבועה. זאת כחלק מהמאמצים של או"ם ו-WHO לפתח חיסונים לוויסות הילודה ("A Birth Control Vaccine") במדינות המתפתחות, אשר קניה היא אחת מהן.

בדצמבר 1974 התפרסם מסמך בשם "דו'ח קיסינג'ר" ((THE KISSINGER REPORT או" NSSM 200"", בו תוארו הסכנות לארה"ב בילודה המרובה במדינות המתפתחות (בהן האוכלוסייה מכפילה את עצמה כל 20 עד 35 שנה), וזאת בשל חוסר היציבות ומחצבי המינרלים הגדולים במדינות אלו, החשובים מאד למדינות התעשייתיות (בעיקר ארה"ב). ההמלצה של הדו"ח היתה למצוא דרכים להפחית את הילודה במדינות אלו קרוב לאפס. הדו"ח הפך לתכנית עבודה רשמית של ארה"ב תחת הנהגתו של ג'ראלד פורד ב-1975. דו"ח קיסינג'ר התריע גם בפני התוצאות ההרסניות של צפיפות האוכלוסין על אפקט החממה, וזאת הרבה לפני דו"ח אירגון הבריאות העולמי ב-2009, או הרצאתו המפורסמת של ביל גייטס ב"טד" בחודש פברואר 2010, אשר אמר שהקטנת אוכלוסיית העולם יכולה להיעשות בחלקה באמצעות "חיסונים חדשים"[3]. חודש קודם לכן פורסם שהקרן של ביל ומלינדה גייטס תרמה 10 מיליארד דולר למשך 10 שנים למחקרים על חיסונים חדשים למדינות העולם השלישי.

המחקרים של חיסונים לפיקוח על הילודה המשיכו ביוזמת WHO, וב-1993 פורסם מחקר המוכיח את יעילות השימוש בחיסון המשתמש בהורמון ה-hCG, בשילוב חיסוני טטנוס או דיפטריה[4].


ב-6 בנובמבר 2014 פורסמה במסגרת כינוס של הכנסייה הקתולית בקניה הודעה לעיתונות, בה נטען ש-WHO השתמש בסודיות בחיסונים לוויסות הילודה בתוך קמפיין החיסונים נגד טטנוס שהופעל בקניה בשנים 2013 עד 2015. כתבה ב"וושינגטון פוסט" בנושא פורסמה מספר ימים לאחר מכן, וכתבות נוספות פורסמו בימים שלאחר מכן[5]. רשויות הבריאות בקניה דחו בתוקף את הטענות.


למרות השמירה הקפדנית על מיכלי החיסונים שניתנו במהלך הקמפיין, הצליחו כמה מהרופאים מאיגוד הרופאים הקתולים של קניה (the Kenya Catholic Doctors Association) להשיג חיסונים שנלקחו לבדיקה במספר מעבדות בקניה – שלוש דגימות נאספו בחודש מרץ 2014, ושש דגימות נאספו בחודש אוקטובר 2014. בכל שלוש הדגימות ממרץ התגלו כמויות של βhCG (אחד משני החלקים של ההורמון hCG המפקח בין היתר על ייצור פרוגסטרון ההכרחי להריון תקין בעיקר בשליש הראשון שלו), כך גם בשלוש מתוך 6 הדגימות מאוקטובר 2014. (הממצאים הוצגו במצגת ע"י חברת agriQ Quest Ltd שנשכרה לעניין ב-23.1.2015[6]).

ב-11 בנובמבר התקיימה פגישה במשרד הבריאות הקנייתי שם דחו את הממצאים והביעו אמון מלא באירגון הבריאות העולמי. הוחלט להקים וועדה משותפת למשרד הבריאות ולאיגוד הרופאים הקתולים, למסור את הדגימות לבדיקה נוספת ע"י חברת agriQ Quest Ltd, וכן לבדוק דגימות נוספת שיתקבלו מ-WHO. כחודשיים מאוחר יותר סיפק WHO את הדגימות הנוספות (שהיו מאותה אצווה של הדגימות שהושגו ע"י הרופאים הקנייתים). תוצאות הבדיקה מראות שאף אחת מ-40 הדגימות שסיפק WHO לא הכילו βhCG, בעוד 3 מתוך 6 הדגימות (שנבדקו קודם לכן) נמצאו חיוביות להורמון. מיותר אולי לציין שאין שום סיבה להימצאותו של חומר זה בחיסוני הטטנוס.


החוקרים שחקרו את המקרה מצאו שהמועדים בהם ניתנו מנות החיסון בקמפיין חיסוני הטטנוס שנערך בשנים 2013 עד 2015 שונים באופן מהותי מהמועדים המומלצים. המועדים המומלצים לנשים הרות או נשים בגיל הפוריות שלא קיבלו זריקות טטנוס קודם לכן, ע"פ מאמר בלנסט שפורסם ב-2007 הם: מנה ראשונה בהקדם האפשרי, מנה שנייה כחודשיים לאחר מכן, מנה שלישית שחצי שנה עד שנה לאחר המנה השנייה, מנה רביעית כחמש שנים לאחר המנה השלישית, ומנה חמישית כעשר שנים לאחר המנה הרביעית.

לעומת זאת, מועדי הזריקות בקמפיין בקניה היה שונה לחלוטין – 5 מנות בהפרשים של שישה חודשים בין מנה למנה, כלומר שנתיים בין המנה הראשונה למנה האחרונה. לוח זמנים זה מתאים בדיוק ללוח הזמנים המומלץ לחיסוני פיקוח על הילודה של βhCG וטטנוס, כפי שמתוארים במחקרים, למשל כאן, כאן וכאן.


עוד כמה עובדות מתמיהות התגלו בנוגע לקמפיין הטטנוס של קניה:

1. רק נשים בגיל הפוריות (12 עד 49) השתתפו בקמפיין החיסונים, ללא גברים כלל! האם נשים מבוגרות יותר, או ילדות, או גברים בכל גיל אינם נמצאים בסיכון מחיידק הטטנוס?

2. קמפיין החיסונים לא נוהל מבית חולים או ממרכז רפואי כלשהו, אלא ממלון "ניו-סטנלי" בניירובי[7].

3. האחיות שנתנו את החיסונים היו צריכות להחזיר מיכל ריק לנציג WHO תחת עינה הפקוחה של המשטרה, ורק אז קיבלו מיכל חדש למתחסנת חדשה.

4. החיסונים לא אוחסנו באתרי החיסונים (כ-60 במספר) אלא הובלו בכל יום חזרה לניירובי, בעלות ניכרת ובליווי משטרתי. הדבר מוזר משום שלזרוע הרפואית של הכנסייה הקתולית יש מאות מרכזים רפואיים (כולל ניידים) ברחבי קניה (ששטחה גדול יותר מכמעט כל מדינות ארה"ב) המשמשים את מבצעי החיסונים בדרך כלל.


מקרים נוספים של שימוש בחיסונים-לכאורה כדי להזריק לנשים חומרים למניעת ילודה, כולל בישראל. תחקיר של גל גבאי חשף ב-8.12.2012 שנשים אתיופיות אולצו לקבל את זריקת ה"דפו-פרוברה" – אמצעי מניעה בעל תופעות לוואי קשות. טלילה נשר כתבה על-כך גם בעיתון "הארץ", וכחודש לאחר מכן הודה משרד הבריאות (שבראשו עמד אז פרופ' רוני גמזו) שאכן כך היה הדבר.

.

האם אנחנו לומדים מההיסטוריה?


מקורות [1] "אלרעי פרייס דיברה גם על הדיווחים כי יש קשר בין שיבושים במחזור אצל נשים לבין התחסנות: "אנו מכירים את הדיווחים ממקומות אחרים בעולם, שיכול להיות שיש קשר לחיסון, אך זה עוד לא נקבע באופן סופי. הדרך שלנו לקבוע את הדבר הזה היא על ידי השוואת נתוני התחלואה בזמן מבצע החיסונים לנתוני הרקע. כלומר, כשאנו משווים את שיעור התחלואה בתקופת מבצע החיסונים לשיעור הבסיס". היא הוסיפה: "אין לנו רקע בנוגע לשינויים במחזור כי אלו תופעות שלא מדווחות למשרד הבריאות ולא לרופאים מטפלים. אנו לא יכולים לקבוע קשר סיבתי בין שינויים במחזור לחיסון, אך יודעים מאיגוד הגינקולוגים שזו תופעה חולפת וקצרה ברוב המכריע של המקרים. זו תופעה זמנית וחולפת ולכן לא מדאיגה." כתבה ב"ישראל היום" מאת מיטל יסעור בית-אור בתאריך 10.10.2021 https://www.israelhayom.co.il/health/article/4980452/ [2] תפקידו העיקרי של ההורמון הוא לדכא את המערכת החיסונית של האם ובכך למנוע מהאם לתקוף את העובר, ובנוסף הוא גורם לצמיחת השליה ובמקביל לתמסורת הורמונלית עם הגופיף הצהוב https://en.wikipedia.org/wiki/Human_chorionic_gonadotropin [3] בדקה 4 ו-29 שניות אומר גייטס: "יש בעולם כיום 6.8 מיליארד בני אדם. מספר זה עתיד לעלות לכ-9 מיליארד. עתה, אם נצליח לעשות עבודה באמת טובה בחיסונים חדשים, טיפולים רפואיים, שירותי בריאות הפיריון, נוכל להפחית מספר זה, אולי, ב-10 עד 15 אחוז". "The world today has 6.8 billion people. That’s headed up to about 9 billion. Now, if we do a really great job on new vaccines, health care, reproductive health services, we could lower that by, perhaps, 10 or 15 percent". https://www.ted.com/talks/bill_gates_innovating_to_zero#t-77578 [4] G. P. Talwar, Om Singh, Rahul Pal, Nirjhar Chatterjee, S. N. Upadhyay, Charu Kaushic, Sanjay Garg, Rajinder Kaur, Manmohan Singh, S. Chandrasekhar & Anushree Gupta (1993) A Birth Control Vaccine is on the Horizon for Family Planning, Annals of Medicine, 25:2, 207-212, https://www.tandfonline.com/doi/abs/10.3109/07853899309164169 [5] ב-17 בנובמבר 2014 פורסמה ידיעה ב"כריסטיאן פוסט", ב-20.11.2014 פורסמה כתבה ב-TLB. [6] http://www.kccb.or.ke/home/wp-content/uploads/2015/02/agriQ-Quest-Ltd-MoH-KCCB-TT-vaccine-Presentation-2015-Compatibility-Mode.pdf [7] https://www.kenya-today.com/news/catholic-warning-neonatal-tetanus-vaccine-wto-deadly-bad-women-reproductivity


352 צפיות0 תגובות

פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page